blije klanten
Vind jouw grondoorzaak met 5x Why
Herinner je je nog dat je als kind altijd vroeg naar het ‘Waarom?’. Vaak tot aan grote frustraties bij de ouders aan toe. Ondanks dat het eindeloos doorvragen irritaties kan opleveren, is het eigenlijk heel effectief. Het voedt namelijk de nieuwsgierigheid en je leert door te dringen tot de kern van een probleem. Geen wonder dus dat de ‘5x waarom’ aanpak een belangrijk plekje heeft veroverd binnen de Analyze-fase van DMAIC.
Wat is de 5x Why?
De ‘5x Why’ of het ‘5x Waarom’ is een zeer effectieve tool om middels vijf ‘Waarom?’-vragen tot de grondoorzaak van een probleem te komen. Vaak wordt deze tool gebruik in combinatie met het Ishikawa diagram. Ook binnen de context van een project kan de 5x Why techniek worden gebruikt om middels een brainstormsessie achter de mogelijke redenen voor een probleem te komen. Kortom de 5x Why techniek geeft antwoord op de vraag: Waarom is iets nou echt een probleem?
In hoeverre is 5x Why een tool?
Waarschijnlijk zul je je bij het lezen van deze blog afvragen: ‘5x Why is gewoon doorvragen, dat kan je toch geen tool noemen?’. Je zult echter versteld staan van de inzichten die het gebruik van deze tool kan opleveren. Het is niet voor niets dat mensen vanaf jongs af aan continu de vraag stellen ‘Waarom?’. De ‘Waarom?’-vraag laat onze meest menselijke, nieuwsgierige kant zien. We willen allemaal achter de bodem van ons kennen en kunnen komen. En juist in een professionele omgeving kan deze nieuwsgierige kant goed van pas komen. Als we bijvoorbeeld verbeterprojecten goed uit willen voeren, is het nodig om de oorzaken van een probleem tot op het bot te begrijpen.
Van oppervlakkig probleem naar diepste grondoorzaak
Een verbeterproject begint vaak met de constatering van een probleem. Binnen de Lean theorie wordt bijvoorbeeld gekeken naar verspillingen en knelpunten die een mogelijk probleem zouden kunnen vormen. Deze problemen zijn vaak oppervlakkig en bevatten zichtbare symptomen. Het is echter belangrijk om je te realiseren dat deze zichtbare symptomen niet de echte redenen achter het probleem zijn. Om een probleem blijvend op te lossen moet je op zoek gaan naar de diepste grondoorzaken van het probleem met behulp van de 5x Why techniek.
Zo gebruik je de 5x Why techniek
- Onthoud dat er diepte en breedte vragen zijn. Wellicht denk je dat de bodem van het probleem al hebt bereikt, maar mis je eigenlijk nog het totaalbeeld. Voorkom dat je in een tunnelvisie raakt. Als je heel snel diep gaat, zie je misschien maar een klein deel van de grondoorzaak. Merk je dat je het totaalbeeld kwijt bent? Ga een paar stappen terug en probeer eventuele andere oorzaken te ontdekken.
- Vijf keer vragen ‘Waarom?’ is een richtlijn. Misschien ben je al na twee keer tot de essentie van het probleem gekomen of heb je juist zeven keer nodig.
- Alleen maar vragen ‘Waarom?’ kan tot irritatie leiden. Probeer daarom af te wisselen met variaties hierop zoals ‘Wat is de reden daarvan?’ of ‘Hoe komt dat?’.
Kortom, de 5x Why tool is een effectieve en eenvoudige manier om tot de grondoorzaak van een probleem te komen. Bovendien streef je door de 5x Why methode te gebruiken één van de belangrijkste kenmerken van een kwaliteitsverbeteraar na, namelijk nieuwsgierigheid!