blije klanten
De voordelen van Lean voor medewerkers op de werkvloer
Het is duidelijk dat Lean Management effectief is. Veel Lean organisaties hebben hun kosten terug zien lopen en een betere concurrentiepositie gerealiseerd. Belangrijk om hierbij te vermelden: dit allemaal zónder ook maar één medewerker te hoeven ontslaan.
Vaak wordt beschreven hoe fijn de verbeteringen zijn en hoeveel voordelen het oplevert voor de directie en het MT. Maar wist je dat Lean ook ontzettend veel voordelen heeft voor de medewerkers op de werkvloer? In deze blog geven we je 5 redenen waarom ook medewerkers op de werkvloer baat kunnen hebben bij de implementatie van Lean.
De 5 voordelen
1. Hetzelfde doel
Eén van de belangrijkste kenmerken van Lean is dat samenwerken centraal staat. Wanneer een goede samenwerking ontbreekt, is een succesvolle implementatie ver te zoeken. Zowel medewerkers op de werkvloer als de leidinggevenden en het MT moeten continu samenwerken om projecten te laten slagen. Een groot voordeel hiervan is dat het gevoel van verschil in hiërarchie een stuk kleiner wordt. Iedereen heeft namelijk hetzelfde doel.
2. De klant
De klant is uiteindelijk degene waar je het allemaal voor doet. Iedereen in de organisatie heeft wederom op dit vlak hetzelfde doel: de klant tevreden stellen en luisteren naar the Voice of the Customer (VoC). Tevreden klanten zorgen voor tevreden medewerkers.
3. Prettiger werken
Wanneer Lean geïmplementeerd is in de organisatie zullen ook de medewerkers op de vloer al snel merken dat de processen beter doorlopen. Er is sprake van flow, omdat de verspillingen zijn verwijderd. Medewerkers worden niet meer elke keer gehinderd doordat ze moeten zoeken naar een map of moeten wachten tot een collega eindelijk klaar is. Wanneer er flow is, werkt dit prettiger.
4. Bron voor verbeteringen
De medewerkers op de werkvloer zijn de bron van verbeteringen. Als werknemer weet jij precies wat er goed of fout gaat en dat wil je baas maar al te graag weten. Door jouw kennis en vaardigheden te delen, kan je ervoor dat processen nog beter verlopen.
5. Betrokkenheid
Aangezien jij en je collega’s het beste weten welke verbeteringen doorgevoerd kunnen en/of moeten worden en dit doorspelen naar de gehele organisatie, is communicatie onderling erg belangrijk. Wanneer dit goed gaat, ontstaat er meer betrokkenheid. Dat wil toch iedereen?!
Meer leren?
Bekijk ons overzicht van Lean trainingen of wil je met jouw afdeling of organisatie samen een Lean training volgen? Wij verzorgen al onze trainingen ook in-company. Neem dan even contact met ons op.