blije klanten
Het verschil tussen Lean en Lean Six Sigma
Lean is afkomstig van Toyota en richt zich op het wegnemen van verspillingen uit processen, waardoor alleen dat wat waardevol is overblijft. Door de klant centraal te stellen worden alleen die stappen in het proces uitgevoerd die waarde toevoegen voor de klant. Alle niet-waarde toevoegende processtappen worden verspillingen genoemd. Door middel van instrumenten zoals een Value Stream Map of een Kaizen sessie worden processen verbeterd. De instrumenten die bij Lean worden gebruikt zijn over het algemeen eenvoudig te begrijpen en makkelijk te gebruiken. Zelforganisatie en zelfsturing van teams wordt bij Lean vergroot. Lean wordt vaak wel “de boerenverstand methode” genoemd.” De twee belangrijkste pijlers van Lean zijn (i) de mensen centraal en (ii) continu verbeteren.
Six Sigma is minder toegankelijk dan Lean
Six Sigma daarentegen is gebaseerd op statistische gegevens. Six Sigma richt zich op het verminderen van variatie in processen waardoor een constante kwaliteit van procesoutput ontstaat. Bij productieprocessen zoals een frisdrankenfabriek is dit makkelijk voor te stellen. Echter ook bij dienstverleningsprocessen is een constante kwaliteit van output belangrijk. Het aanvragen van een parkeervergunning mag niet de ene keer 10 dagen duren en de volgende keer slechts 1 dag. Om processen een constante output te laten behalen wordt eerst data verzameld en deze wordt geanalyseerd. Op basis hiervan wordt gekeken waardoor de uitschieters worden veroorzaakt. Six Sigma is dus meer een wetenschappelijke aanpak.
Lean en Six Sigma: een mooie combinatie
Doordat de beide methodieken elkaar goed aanvullen worden deze vaak samen gebruikt (Lean Six Sigma). Soms kiest een organisatie ervoor om eerst verbeteringen door te voeren met de laagdrempeligere Lean methodiek. In een volgende fase wordt Six Sigma geïntroduceerd om meer onderbouwd veranderingen door te voeren.
Lean of Lean Six Sigma Green Belt
Maar welke Green Belt training moet je nu kiezen? Die met zowel Lean als Six Sigma of de Green Belt waarin alleen Lean wordt behandeld? Je moet je hierbij afvragen waarvoor je het wilt gaan gebruiken? Stel jezelf de volgende 3 vragen:
- Vind ik het leuk om met statistiek aan de slag te zijn?
- Zijn er voldoende gegevens (data) aanwezig binnen mijn organisatie om met statistiek aan de slag te kunnen?
- Wil ik vooral met grotere verbetertrajecten of verbeteringen aan de gang?
Als je op alle bovenstaande vragen ‘Ja’ hebt geantwoord dan is het aan te raden om te kiezen voor de Lean Six Sigma Green Belt opleiding. Heb je echter 2 of meer van de vragen met ‘Nee’ beantwoord dan sluit de Lean Green Belt training veel beter bij jouw behoefte aan. Deze laatste wordt veel gevolgd door diegene die op zoek zijn naar handige Lean tools waarbij zij zelf snel verbeteringen kunnen doorvoeren in hun eigen werkzaamheden of dat van hun afdeling.
Ook interessant:
- In 6 stappen aan de slag met je eerste project
- De 10 voordelen van een Green Belt training
- Lean invoeren in je bedrijf? Start met het verbeterbord!
Vind je dit artikel interessant? Deel het in je netwerk.