Slimmer werken,
blije klanten

Bedrijfsprocessen verbeteren

Bedrijfsprocessen worden vaak in het leven geroepen om werk te standaardiseren en het werk eenvoudiger te maken. Iedereen werkt volgens dezelfde wijze dus ook de kans op fouten is minder. Maar is dat wel echt zo? Is de huidige manier van werken wel het meest efficiënt, of zijn er mogelijkheden om bedrijfsprocessen te verbeteren? Daar zijn diverse methodieken en tools voor.

Bedrijfsprocessen verbeteren

Wat is een bedrijfsproces? 

“Een ordening van activiteiten om een product of dienst te leveren die toegevoegde waarde biedt aan de klant”, aldus Teun W. Hardjono en R. Bakker. Het draait uiteindelijk dus om de klant. Dit kan een externe klant zijn, maar ook een interne klant. 

De Lean methodiek

Door over te gaan op ‘Lean werken’, maak je bedrijfsprocessen effectiever en efficiënter. De meest praktische en direct toe te passen methodiek is het herkennen van de ”8 Lean verspillingen”, daarbij haal je zoveel mogelijk verspillingen uit bedrijfsprocessen. Beter bekend onder het ezelsbruggetje TIMWOODS

  • Transport
  • Inventory (voorraad)
  • Motion (beweging)
  • Waiting (wachten)
  • Overproduction (overproductie)
  • Overprocessing (overbewerking)
  • Defects (fouten, uitval)
  • Skills (vaardigheden/talent)

Het is een methodiek die je toe kunt passen op vrijwel ieder proces. Wanneer je het onder de knie hebt, zul je merken dat het eigenlijk een manier van ‘je boerenverstand gebruiken’ is. Lukt het je niet om alle verspillingen te elimineren? Geen zorgen! Dat is normaal, het is zelden mogelijk om alles te elimineren. Soms heb je nou eenmaal een minimale voorraad nodig of kom je niet onder het extra transport uit. 

Flow creëren

Het uiteindelijke doel van de Lean methodiek is het creëren van ‘flow’. Dit doe je door de doorlooptijd in stappen te reduceren. TIMWOODS is hier slechts 1 voorbeeld van. Andere tools/methodieken zijn: 

  • De waardestroomanalyse
  • 5S en Visueel management
  • Jidoka
  • SMED
  • KANBAN
  • Kaizen-methode

Constante kwaliteitsverbetering in bedrijfsprocessen

Wellicht heb je de Kwaliteitscirkel van William Edwards Deming al eens voorbij horen komen. Beter bekend als de DMAIC: Define, Measure, Analyse, Improve en Control. Het zijn de vijf fases die je doorloopt wanneer je jouw bedrijfsprocessen wilt optimaliseren volgens de Six Sigma-methode. Meten en statistieken vormen hierbij de basis. 

Bedrijfsprocessen verbeteren aan de hand van klanttevredenheid

Hoe goed ken jij jouw klanten? En weet je wat zij écht willen? Met Lean Six Sigma focus je op datgene wat de klant belangrijk vind. Met deze methodiek dring je fouten in de uitvoering terug, reduceer je het aantal processtappen en maak je de uitkomst van de processen voorspelbaar. 

Statistiek als basis voor verbeteringen

Lean Six Sigma is dus gebaseerd op feiten en data. Kennis en kunde van zowel het meetbaar maken van de resultaten, als het inzichtelijk maken van de echte wensen van de klant, het betrouwbaar meten van huidige performance en het objectief toetsen van de grondoorzaken is dus een vereiste. Alleen op deze manier weet je zeker dat de oplossingen die geïmplementeerd worden ook daadwerkelijk het gewenste effect hebben.

Zo krijg jij statistiek onder de knie

Ben je een beginner en heb je nog geen ervaring met statistiek, maar wil je wel aan de slag met Lean Six Sigma? Dan raden we je aan een Lean Six Sigma Green Belt training te volgen. Tijdens deze opleiding leer je werken met statistiek en het programma Minitab.

Wel ervaring met statistiek, maar kun je een opfriscursus gebruiken of wil je leren werken met Minitab? Dan kun je een masterclass Minitab volgen. We hebben een basiscursus Minitab en een cursus Minitab voor gevorderden

Meer leren?

Bekijk ons overzicht van Lean trainingen of wil je met jouw afdeling of organisatie samen een Lean training volgen? Wij verzorgen al onze trainingen ook in-company. Neem dan even contact met ons op.

E-book 35 lean tools