blije klanten
Kata filosofie
In veel Aziatische vechtsporten, zoals Karate, wordt gebruik gemaakt van het fenomeen ‘Kata’. De filosofie van Kata is dat je een schijngevecht uitvoert met meerdere denkbeeldige tegenstanders. De bewegingen die je doet zijn vastgelegd in meerdere Kata’s. Elke Kata bestaat uit verschillende bewegingstechnieken. Iedere Kata leer je uit je hoofd door het routinematig te herhalen. […]
Belbin teamrollen
Waarschijnlijk herken je wel het fijne gevoel waarbij je in een team prettig samenwerkte en hierdoor goede prestaties bereikte. Andersom heb je je misschien ook weleens afgevraagd wat de reden is waarom het ene team wel goed samenwerkt en het andere niet? Dr. Belbin deed jarenlang onderzoek naar de effectiviteit van managementteams. Zijn ‘Belbin-teamrolmodel’ is […]
Wat is Smart Industry?
Wat is Smart Industry? Smart Industry is de digitalisering en de onderlinge verbondenheid van het productieproces (lees: de waardeketen). Die wordt mogelijk gemaakt door de komst van internet en geavanceerde software en hardware (bijv. internet of things). Er komt daardoor veel meer data beschikbaar van processen, wat het mogelijk maakt patronen te herkennen, processen slimmer […]
Process Mining en Lean Six Sigma
Process Mining is een tool die Lean Six Sigma kan versterken en data sneller kan verwerken en analyseren. In deze blog leggen wij uit hoe Process Mining het elke procesverbeteraar gemakkelijker kan maken. Hoe werkt Process Mining? Process Mining is een software die het verloop van processen kan visualiseren en analyseren. Dit gebeurt met de […]
Polca nader beschouwd
Waarom geen Tango maar Polca! In dit betoog ga ik wat dieper in op de methodiek van drastische flow verbetering met behulp van de Polca methode. Steeds kritischer wordende klanten stellen bedrijven voor grote uitdagingen. Klanten zijn niet meer tevreden met een beperkt aanbod, maar wensen anderzijds niet of slechts korte tijd te wachten totdat […]
Hoe breng je focus aan met Hoshin Kanri?
“Why do companies do the things they do?“, vroeg Simon Sinek zich af. Met andere woorden, wat wil je betekenen in de wereld? Een wasmachine produceren is meer een antwoord op de vraag wat je doet. En een geautomatiseerd proces met een heel hoog first time right gehalte is meer een antwoord op de hoe-vraag. […]
Lean filosofie
Wat is de Lean filosofie? Dat in de Lean filosofie de klant centraal staat is algemeen bekend. Bij de term ‘klant’ wordt vaak gedacht aan de eindklant of de interne klant. De belangrijkste klant wordt meestal over het hoofd gezien: de medewerker. Eén van de belangrijkste drijfveren van Toyota om met het Toyota Production System […]
Bedrijfsprocessen verbeteren
Bedrijfsprocessen worden vaak in het leven geroepen om werk te standaardiseren en het werk eenvoudiger te maken. Iedereen werkt volgens dezelfde wijze dus ook de kans op fouten is minder. Maar is dat wel echt zo? Is de huidige manier van werken wel het meest efficiënt, of zijn er mogelijkheden om bedrijfsprocessen te verbeteren? Daar […]
Continu Verbeteren
Goede voornemens, we maken ze allemaal. Of het nu gaat om gezonder eten, minder alcohol drinken, meer sporten of stoppen met roken. In het begin is het makkelijk vol te houden, maar na een tijdje wordt het steeds moeilijker. Je komt in de verleiding of hebt andere prioriteiten en wijkt af van je nieuwe leefstijl. […]
Lean Six Sigma Green Belt-certificering: Is het de moeite waard?
Lean Six Sigma is al lang geen onbekende term meer in de wereld van bedrijfsvoering en procesoptimalisatie. Bedrijven over de hele wereld hebben de voordelen gezien van het toepassen van Lean Six Sigma-principes om hun processen te stroomlijnen, kosten te verlagen en de kwaliteit te verbeteren. Een van de meest gangbare manieren om expertise op […]