blije klanten
Root Cause Analysis: van reactief naar proactief verbeteren
Root Cause Analysis: Wat is het? Een Root Cause Analysis (RCA) wordt gebruikt om te voorkomen dat je direct in oplossingen gaat denken. Het gaat erom dat je eerst op zoek gaat naar de grondoorzaken. Dit sluit perfect aan bij Lean Six Sigma, omdat het vinden van de grondoorzaken één van de centrale onderdelen vormt […]
De voordelen van Lean voor medewerkers op de werkvloer
Het is duidelijk dat Lean Management effectief is. Veel Lean organisaties hebben hun kosten terug zien lopen en een betere concurrentiepositie gerealiseerd. Belangrijk om hierbij te vermelden: dit allemaal zónder ook maar één medewerker te hoeven ontslaan. Vaak wordt beschreven hoe fijn de verbeteringen zijn en hoeveel voordelen het oplevert voor de directie en het […]
Green Belt certificering in the pocket en nu?
Yes je hebt hem binnen: Je officiële Green Belt certificaat! Tijdens de Green Belt training heb je veel geleerd over de verschillende tools en je barst van het enthousiasme om deze nu in je eigen werkomgeving in te gaan zetten. Maar waar moet je beginnen? En hoe zorg je voor de juiste omstandigheden om je […]
Wat is takttijd?
Takttijd Takttijd geeft het benodigde tempo aan van een proces of werkdag op basis van de klantvraag. Hoe kom je dan achter jouw perfecte takttijd? Hoe kan het dat je het de ene dag razend druk hebt en continu achter de feiten aanloopt. Terwijl je de andere dag bijna op zoek moet gaan naar het […]
Zo pas je het KANO-model toe
In een eerdere blog over het KANO-model hebben we al uitgelegd wat het precies is en welke plaats het inneemt in een verbeterproject. In deze blog vertel ik je hoe je het KANO-model praktisch kan inzetten om je project een stap verder te brengen. Oftewel, hoe pas je het KANO-model toe? Recap: Wat kun je […]
De 5 basisstappen voor Lean Kaizen
Lean en Kaizen. Wat hebben die twee met elkaar te maken? De methodes Lean en Kaizen worden vaak met elkaar gecombineerd, omdat ze elkaar goed aanvullen. Lean staat voor ‘slank’ en helpt je om een visie te creëren. Kaizen betekent ‘veranderen naar beter’ en helpt je om die visie ook daadwerkelijk te realiseren. Wil je […]
Spaghetti diagram: waarom is dat nuttig?
Wat is een spaghetti diagram? Een spaghetti diagram lijkt op een loopschema. Het is een Lean Six Sigma tool die helpt om overbodige bewegingen en transport in kaart te brengen en mogelijke verbeteringen te identificeren. Onnodige bewegingen zijn bijvoorbeeld het heen en weer lopen naar de printer of vergaderruimtes onnodig transport van producten kan bijvoorbeeld […]
Wat is Agile softwareontwikkeling?
Lean en Six Sigma zijn niet de enige methodes die zich richten op het beter inrichten of verbeteren van processen. Zo is Agile softwareontwikkeling (ook wel Agile Software Development) flink aan het stijgen in populariteit binnen de IT. Agile softwareontwikkeling is een overkoepelend begrip voor meerdere softwareontwikkelingsmethoden zoals bijvoorbeeld Kanban, Lean software development en Scrum. […]
Waarom een project charter onmisbaar is?
Wat is een project charter? De project charter is een kort (1 tot 2 A4-tjes) en levend document die de afspraken tussen de opdrachtgever en de Lean Six Sigma projectgroep weergeeft. Zie het als een soort projectcontract waar bijvoorbeeld de reikwijdte, doelstelling en deelnemers van het project op staan vermeld. Het project contract is telkens […]
Lean + Six Sigma = Lean Six Sigma
Lean management (ook wel Lean of LEAN) en Six Sigma zijn twee losse methodes die samen Lean Six Sigma vormen. Waarom zijn deze twee methodes samengevoegd? En wat is eigenlijk het verschil tussen Lean en Six Sigma? Kom erachter in deze blog. De samenvoeging van Lean en Six Sigma Lean management is voornamelijk gericht op […]