blije klanten
Lean cursus: welke belt past bij mij?
De diverse niveaus van Lean cursussen worden aangegeven met de verschillende kleuren belts. Zo is er een Yellow Belt voor de mensen die graag de basis van Lean willen leren, een Green Belt voor een gevorderde Lean opleiding en de zwaarste en meest intensieve Lean opleiding is de Black Belt. Benieuwd hoe deze verschillende niveaus […]
3 stappen voor het opstellen van een klantreis: Customer Journey Mapping
‘Customer Journey Mapping’, oftewel klantreis. Je hebt er vast weleens van gehoord. In 2018 stond deze term zelfs op plek 7 van de ‘ergste jeukwoorden in communicatie’. Niet gek, aangezien deze term te pas en te onpas wordt gebruikt. Toch heeft deze hippe term wel degelijk toegevoegde waarde. Zo kan het in kaart brengen van […]
Wat is een Lean team coach?
Wat is een Lean team coach? Een Lean team coach begeleidt teams naar hun rol in een Lean organisatie. Vaak is een Lean team coach daarom een ervaren projectleider, aangezien hij of zij in staat moet zijn om de afdeling of organisatie mee te nemen in iets groots zoals een Lean transformatie. De team coach […]
10 tips voor een Clean Desk Policy
Het 5S model is een Lean tool waarbij de werkplek centraal staat. Wanneer je als medewerker een goed georganiseerde en opgeruimde werkplek hebt, leidt dit tot overzicht, rust, focus en een verhoogde productiviteit. Een Clean Desk Policy draagt hieraan bij, aangezien het ervoor zorgt dat je nooit meer dingen hoeft kwijt te raken. Wat is […]
Creëer overzicht met een A3 rapport
Het A3 rapport is één van de vele tools die kan worden ingezet binnen de fases van de DMAIC cyclus. Het draagt bij aan de gestructureerde en systematische aanpak voor het oplossen van problemen, die kenmerkend is binnen Lean Six Sigma. Geen wonder dus dat het een veelgebruikt instrument is onder Lean Six Sigma Green […]
Vind jouw grondoorzaak met 5x Why
Herinner je je nog dat je als kind altijd vroeg naar het ‘Waarom?’. Vaak tot aan grote frustraties bij de ouders aan toe. Ondanks dat het eindeloos doorvragen irritaties kan opleveren, is het eigenlijk heel effectief. Het voedt namelijk de nieuwsgierigheid en je leert door te dringen tot de kern van een probleem. Geen wonder […]
Poka Yoke: weet jij wat dat is?
Wat is Poka Yoke? Fouten maken we natuurlijk allemaal wel eens, maar een Lean tool die je kan helpen om onbedoelde fouten te voorkomen, is Poka Yoke. Poka Yoke of ‘mistake proofing’ is een eenvoudige techniek die ontwikkeld is vanuit het Toyota Productie Systeem (TPS) via Jidoka (automatisch kwaliteiten inbouwen in een proces). Het zorgt […]
Het Lean Huis: begin met het bouwen naar succes!
Het Lean Huis (beter bekend als het Toyota Production System) maakt Lean toepasbaar in iedere organisatie. De vorm van het huis maakt visueel hoe je een organisatiestructuur kan bouwen die zelf ondersteunend is. Dit is heel simpel. Net als bij het bouwen van een echt huis, begin je met een bouwtekening waarbij je het einddoel […]
De 20 vaardigheden die jij als Green Belt bezit
Heb jij al een Green Belt training gevolgd en ben je in het bezit van het officiële Lean Six Sigma Green Belt certificaat? Grote kans dat jij, sinds het behalen van het certificaat, een groot deel van je werkzaamheden bezig bent met het leiden van een procesverbeteringsteam. Toch kan het nooit kwaad om even terug […]
OCAP: haalt de bottleneck uit je proces
Out of Control Action Plan (OCAP) In ieder (verbeterd) proces kan altijd wel iets misgaan. De vraag is; wat doe je dan? In paniek raken helpt niet, aangezien klanten wellicht al een hoop geld betaald hebben en met smart zitten te wachten op de levering van hun product of dienst. De enige oplossing is; de […]