blije klanten
Methode van Lean
Lean is een veelgebruikt begrip binnen organisaties. In de wandelgangen hoor je regelmatig uitspraken als ‘er moet meer Lean gewerkt worden’ of ‘wij zijn een Lean organisatie’. Maar weten deze mensen eigenlijk wel waar ze het precies over hebben als ze praten over Lean? In deze blog leggen we de Lean methode uitgebreid uit. Lean […]
Push VS. Pull
Het 4e principe binnen de Lean filosofie wordt gevormd door het ‘Pull principe’. Bij Pull zorg je ervoor dat je alleen doet wat nodig is, wanneer dat nodig is. Je begint dus pas met produceren wanneer de klant hierom heeft gevraagd. Deze vraag gestuurde manier van produceren is het tegenovergestelde van het ‘push principe’ waarbij […]
Scrum en Lean
Je kan Lean Management binnen elke organisatie en op elk denkbaar proces toepassen. Toch heeft iedere manager zo zijn eigen voorkeur voor een bepaalde methode van werken. Zo is agile softwareontwikkeling een methode die enorm in opkomst is. Daarom maken we in deze blog een uitstapje naar de agile methode Scrum en vergelijken we deze […]
10 voordelen Green Belt training
Er zijn inmiddels veel organisaties die Lean en Six Sigma succesvol hebben toegepast in hun bedrijfsvoering. Toch zijn er ook nog veel mensen die vragen hebben rondom Lean Six Sigma, zoals: ‘Welk voordeel brengt het hebben van een Green Belt voor mij?’ of ‘Is Lean Six Sigma wel toepasbaar in mijn organisatie?’. In deze blog […]
Lean denken in 6 stappen
Wanneer je als organisatie Lean denkt zorg je ervoor dat alles draait om de toegevoegde waarde van je product of dienst. Anders gezegd, je richt je op het wegnemen van verspillingen in een proces, waardoor overbodige activiteiten worden geëlimineerd. Doordat je alleen de activiteiten die waarde toevoegen overhoudt, wordt de tijd tussen de aanvraag van […]
Efficiëntie: Een andere blik
In iedere organisatie komt weleens een uitspraak voorbij waarin de wens wordt uitgesproken om efficiënter te gaan werken. Vaak wordt hiernaar verwezen op een manier waarbij er zoveel mogelijk output moet worden gerealiseerd en iedere werknemer het optimale uit zijn/haar werkdag haalt. Maar is dit wel echt waar efficiëntie om draait? Deze blog geeft naast […]
Pareto Chart
De Pareto Chart is een handige tool binnen Lean Six Sigma, omdat het een eerste input kan leveren in een verbeteringsproces. De Pareto Chart brengt namelijk in kaart waar het grootste gedeelte van de problemen in een proces vandaan komt. Dit geeft dus opheldering van de oorzaak/gevolg relatie van het probleem, waardoor je direct de […]
Weekstart
De weekstart: alle ins & outs Iedere organisatie heeft er weleens van gehoord: de weekstart. Oftewel, een goed voorbereid wekelijks overleg die ervoor zorgt dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Van Kooten en De Bie deden in hun programma ‘Keek op de week’ al iets soortgelijks. Zij bespraken iedere zondagavond de actualiteiten met de […]
SOP
SOP: Standard Operating Procedure SOP staat voor Standard Operating Procedure en heeft alles te maken met de standaardisatie van processen. Standaardisatie lijkt misschien iets negatiefs. Het staat per slot van rekening de creativiteit in de weg. Bovendien vinden werknemers het bij simpele processen vaak juist fijn om een eigen draai aan de werkwijze te kunnen […]
CTQ-boom
CTQ-boom: ‘Critical to Quality’ De CTQ-boom staat voor ‘Critical to Quality’ en is een tool die inzicht biedt in de concrete wens van de klant. Aangezien de ‘Voice of the Customer’ zeer belangrijk is binnen Lean, is de CTQ-boom een handig hulpmiddel bij Lean Six Sigma projecten. De klantwens vormt immers het startpunt van je […]