blije klanten
Wat is een Lean team coach?
Wat is een Lean team coach?
Een Lean team coach begeleidt teams naar hun rol in een Lean organisatie. Vaak is een Lean team coach daarom een ervaren projectleider, aangezien hij of zij in staat moet zijn om de afdeling of organisatie mee te nemen in iets groots zoals een Lean transformatie. De team coach legt de focus op de volwassenheid van team én proces. Hierdoor vindt continue verbetering plaats en blijft de klantwaarde de eerste prioriteit.
Wanneer kan je een Lean team coach worden?
Om team coach te worden moet je zowel kennis als praktijkervaring van Lean (Six Sigma) hebben. Dit betekent dat je idealiter al een Green Belt of Black Belt certificaat bezit en de opgedane kennis al binnen je organisatie hebt toegepast in bijvoorbeeld verbeterprojecten. Pas wanneer je deze ervaring hebt, is het nuttig om een Lean team coach opleiding te gaan volgen.
Wat bereik je met een Lean team coach opleiding
Wat zijn precies de bereikte vaardigheden na het volgen van een Lean team coach opleiding? Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet:
- Je leert om de procesvolwassenheid van een organisatie te inventariseren en hoe je daarover in gesprek kan gaan met stakeholders.
- Als Lean team coach weet je hoe je conflicten bespreek kan maken en hier productief mee om kan gaan.
- Na de opleiding herken je eventuele blokkades in teams en de organisatie en weet je de juiste aanpak om met alle betrokkenen in gesprek te gaan hierover.
- Met een Lean team coach certificaat op zak ben je de vertegenwoordiger van Lean in jouw organisatie. Dit betekent dat je de toegevoegde waarde van Lean zowel aan voor- als tegenstanders duidelijk kan uitleggen.
Belangrijke onderwerpen binnen de opleiding
Nu we de uiteindelijke vaardigheden in beeld hebben gebracht is het tijd om verder in te zoomen op hoe deze uiteindelijke doelen worden bereikt. Dit komt naar voren in de onderwerpen die aan bod komen tijdens de opleiding.
- Allereerst wordt er veel nadruk gelegd op team interventies. Hierbij leer je de verschillende niveaus van interveniëren en hoe je dankzij deze interventies het team naar het gewenste ontwikkelingsniveau brengt. Bovendien wordt hierbij ingegaan op kritieke situaties die zich voor kunnen doen zoals heftige emoties of diepgewortelde belangen.
- Ook de emoties en drijfveren van de deelnemer zelf staan centraal. Zo kan de deelnemer aangeven waardoor hij of zij uit balans raakt en is er aandacht voor spannende momenten in gesprekken met stakeholders en opdrachtgevers. Hoe ga je bijvoorbeeld om met ‘lastige managers’?
- Een laatste belangrijk onderwerp heeft te maken met hoe je als team coach omgaat met het appèl dat het team op je doet. De druk is bij teamcoaching namelijk vaak groter dan bij individuele coaching. Dit heeft te maken met de complexiteit van het politieke spel op relatieniveau of door de kracht van een groep (bijvoorbeeld 10 personen tegenover 1 persoon). Om hiermee om te leren gaan, geeft de deelnemer voorafgaand aan de training 1 of 2 praktijksituaties aan waarin de kans bestaat hierin meegezogen te worden. Vervolgens zal de deelnemer tijdens de opleiding leren hoe hij zich in dit soort situaties klem kan zetten.