Slimmer werken,
blije klanten

Wat is de betekenis van Lean?

Lean, je hebt de term misschien al vaak voorbij horen komen, maar wat is de betekenis van Lean nou eigenlijk precies? En we bedoelen hier natuurlijk niet de werkelijke betekenis van Lean mee, namelijk ‘slank’, maar de betekenis van de Lean methodiek en het Lean Management. Om dat uit te leggen nemen we je enkele jaren mee terug in de tijd.

Toyota

Lean vindt zijn oorsprong namelijk bij de autofabrikant Toyota. Aan het eind van de 19e eeuw was binnen de auto-industrie nog sprake van handmatige productie en kenden ze nog geen dingen als massaproductie. Dit veranderde gedurende de 20e eeuw. Zo kende Ford al grote producties en produceerden zij aan de lopende band (en op de lopende band, ha-ha) nieuwe auto’s. Toyota had dit gezien en wilde dit eerst eveneens in hun eigen fabrieken introduceren. Zij kwamen echter tot de conclusie dat dit voor de Japanse markt nog niet zou werken. Als alternatief op deze massaproductie zijn zij begonnen met het ontwikkelen van het Toyota Productie Systeem (TPS). TPS richt zich op het elimineren van alle verspillingen in een proces.

Deze verspillingen zijn alle werkzaamheden die geen waarde voor de organisatie zelf of voor de klant toevoegen. Dit kan bijvoorbeeld betrekking hebben op onnodige voorraden, wachttijden of transport. Met TPS werden deze onnodige werkzaamheden zoveel mogelijk geëlimineerd. Elke processtap die geen waarde voor de klant of voor de organisatie toevoegde, moest verwijderd worden.

Toyota

Toen na de invoering van TPS onderzoek binnen Toyota werd gedaan naar deze methode bleek dat het inderdaad effectief was:
• Werknemers waren tevredener;
• Er waren minder tussenvoorraden nodig (en aanwezig);
• Er werden minder fouten gemaakt in het productieproces;
• Er was minder inspanning nodig voor hetzelfde proces;
• De benodigde investeringen in productiecapaciteit waren minimaal.

Toen ze erachter kwamen hoe effectief de methode bleek te zijn, besloot dr. James P. Womack het een andere naam te geven: Lean. Door de jaren heen heeft het zich ontwikkeld tot hoe wij het nu kennen: het Lean Management. Tegenwoordig wordt ‘Lean werken’ vaak aan de hand van 5 principes gedaan.

De 5 Lean principes

1. Waarde: de klant moet altijd centraal staan. Vraag jezelf hierbij af wie je klant is en wat hij wil. Het idee hierachter is dat je de behoeften van je klanten niet kunt vervullen als je niet weet wie zij nou eigenlijk zijn en wat zij willen.

2. Waardestroom: hierbij ga je de processen identificeren die waarde voor de klant toevoegen en de processen die dit niet doen. Dit doe je door de huidige processen en activiteiten in kaart te brengen (bijvoorbeeld met behulp van Process Mining). Op deze manier ontdek je verspillingen binnen je processen, welke vervolgens geëlimineerd moeten worden.

3. Flow: hierbij ga je de verspillingen werkelijk verwijderen uit de processen. Vervolgens hou je (ideaal gezien) alleen nog maar de processtappen over die waarde voor de klant of voor de organisatie toevoegen, wat het uiteindelijke doel van Lean is. Het is hierbij wel van belang dat de stappen die overblijven (degene die dus waarde toevoegen) op elkaar afgestemd worden. Op deze manier creëer je een natuurlijke ‘flow’ en voorkom je het ontstaan van bottlenecks of opstoppingen.

4. Pull: bij dit principe gaat het erom dat je alleen dat doet wat nodig is, wanneer het nodig is. Dit houdt in dat je alleen producten moet produceren als de klant hierom vraagt, zodat er zo min mogelijk tussen- en eindvoorraden ontstaan. Een proces begint dus pas al de klant hier een signaal voor afgeeft.

5. Perfectie: perfectie is binnen Lean zeer van belang. Het betekent niet dat de processen werkelijk perfect moeten zijn, want dat is vrijwel onmogelijk. Wel is het belangrijk dat je ‘zo perfect mogelijk’ wilt bereiken. Dit doe je door continu bezig te zijn met het verbeteren van je processen en door het elke dag een stukje beter te willen doen.

Dus, wat is nou precies de betekenis van Lean? Kort gezegd is het een methode om verspillingen in je processen te elimineren om zo je processen te verbeteren. Op deze manier werk je efficiënter, verminder je kosten en doorlooptijden, maximaliseer je klantwaarde en behaal je een hogere productiviteit.

Weet je nu wat de betekenis van Lean is? Goed zo, dat is stap 1. Wil je er echter meer over leren en wil je binnen jouw organisatie ook ‘Lean werken’? Bekijk dan onze Green Belt training eens. Ook kun je altijd contact met ons opnemen.

Boek nu jouw Lean training

Ook interessant

Volg ons op LinkedIn(we delen onze artikelen met je)