blije klanten
Wat is Robotic Process Automation?
Robotic Process Automation of RPA is een nieuwe ontwikkeling die organisaties helpt om hun processen nog verder digitaal te ondersteunen. Prettige bijkomstigheid van Robotic Process Automation is dat er geen grote aanpassingen nodig zijn in de IT systemen. RPA software bootst simpelweg een fysieke medewerker na door middel van software. Vervolgens worden virtueel alle muis- en klikbewegingen van een echte medewerker nagebootst. Hierdoor kan een veelvoud aan echte medewerkers worden gesimuleerd.
Wanneer gebruik je RPA?
RPA is bij uitstek geschikt voor repetitieve administratieve processen en dan nog het liefst de processen waar veel volume van wordt afgehandeld. Het loont dan zeker om een RPA software robot hiervoor te bouwen of aan te schaffen. Je kan hierbij onderscheid maken tussen Attended en Unattended robots. De eerste zijn eigenlijk een virtuele medewerker, die een fysieke medewerker ondersteunt. Denk hierbij aan de chatbots die op vele websites zijn geïnstalleerd. Deze voeren het inventarisatiegesprek met een klant, waarna een vaste medewerker het overneemt.
Unattended robots daarentegen werken volledig autonoom en voeren op de achtergrond allerlei processen automatisch uit. Als iemand zich aanmeldt via een website voor bijvoorbeeld een nieuwe verzekering, maakt de robot al diverse documenten waaronder bijvoorbeeld een polis, aan.
Zelf aan de slag met RPA
Stel nu dat je zelf aan de slag wilt met RPA, hoe doe je dit dan? Het belangrijkste is dat je de juiste processen selecteert. Daarnaast is het minstens zo belangrijk om de medewerkers wiens werk je wilt laten robotiseren goed betrekt. Door middel van een training kan je hen laten ervaren wat RPA is en wat de voordelen zijn voor hen. Op deze manier kan je een hoop gezeur en weerstand voorkomen. Hier vind je een compleet stappenplan om RPA in te voeren. Om RPA op een effectieve wijze te implementeren is het altijd belangrijk om de juiste processen te selecteren. Alvorens deze te robotiseren is het aan te raden om ze eerst te optimaliseren met bijvoorbeeld Lean Six Sigma.